Mirabilys Magazin

  • Măreşte caracterele
  • Dimensiune normală caractere
  • Micşorează caracterele
Îmbătrânirea

Îmbătrânirea

Email

Dr. Cristina Pavel | Medic specialist medicina de familie | Competenta apifitoterapie, homeopatie si acupunctura | Clinica Raphael Medica |


Fiecare continent şi fiecare civilizaţie îşi are remediile ei valoroase, secretele transmise din generaţie în generaţie. Chinezii se mândresc cu ginseng-ul („planta vieţii”), japonezii cu ginkgo (singura specie de arbore care a supravieţuit bombardamentului de la Hiroshima). Indienii au ashwagandha, „cea care îţi conferă vitalitatea unui cal”, ruşii au „rădăcina de aur” (Rhodiola rosea) şi ginsengul siberian, americanii apelează des la legendara aloe. La români, usturoiul, cătina şi produsele apicole (miere, polen, propolis, lăptişor de matcă) sunt, prin tradiţie, mult folosite şi ne pot asigura o viaţă cât mai lungă şi sănătoasă, dacă respectăm, de asemenea, principiile armoniei şi echilibrului.

La ora actuală, durata medie de viaţă a unui om este de 70 de ani. Procesul de îmbătrânire „fiziologică” începe să se instaleze, încet-încet, după vârsta de 40 ani, când descresc progresiv capacităţile funcţionale ale diferitelor ţesuturi ale corpului.
Multe persoane se confruntă însă azi cu simptome specifice îmbătrânirii şi cu boli degenerative care debutează mult prea devreme, pe la 40-50 ani (ex. ateroscleroza, artrozele, cataracta). Cauzele acestor tipuri de fenomene sunt multiple, dar printre ele se numără cu siguranţă:

  • poluarea atmosferică şi autopoluarea prin fumul de ţigară şi substanţele chimice sintetice prezente în alimente (aditivii alimentari sintetici)
  • alimentaţia excesiv de prelucrată, lipsită adesea de vitaminele şi mineralele esenţiale bunei desfăşurări a proceselor de metabolism
  • stresul şi stilul de viaţă modern, nenatural
  • ca mecanism de producere, se consideră în prezent că atât îmbătrânirea precoce a ţesuturilor, dar şi cea „fiziologică”, se datorează excesului de radicali liberi din corp.

Radicalii liberi de oxigen sunt fragmente de molecule de oxigen extrem de reactive, care au unul sau mai mulţi electroni nepereche, care sunt foarte agresivi pentru corp, pentru că declanşează reacţii în lanţ prin care pot deteriora proteinele, lipidele, membranele celulare, chiar şi moleculele de ADN.

Soluţii la îndemâna tuturor, care ajută la redobândirea unei stări de vigoare fizică şi psihică
Mitul „tinereţii fără bătrâneţe” a fascinat mult timp omenirea, care a căutat soluţii din cele mai diverse. Există pe glob populaţii care au un număr mare de centenari (persoane care au depăşit vârsta de 100 ani) şi care au fost studiate pentru a se vedea ce anume le asigură longevitatea. Asemenea populaţii trăiesc în locuri mai izolate, cu climă blândă, poluare puţină şi surse abundente de hrană naturală: de exemplu, în Caucaz, valea Hunza sau Tibet. Factorul psihic şi spiritual este şi el foarte important, deoarece respectarea principiilor etice şi morale şi armonia cu tine însuţi şi cu restul lumii te conduc la starea de seninătate specifică înţelepciunii vârstei a treia şi îţi prelungesc viaţa.
Longevitatea este influenţată în bine de următorii factori:

  • mediu geografic cât mai nepoluat (aer, apă, sol cât mai curate)
  • moştenirea genetică bună
  • alimentaţia corectă (iar aici mă refer atât la hrana propriu-zisă, cât şi la suplimentele nutritive din plante)
  • menţinerea unei activităţi fizice (mişcare zilnică!) şi intelectuale, chiar şi după vârsta de 60 ani. Având mai mult timp la dispoziţie, după încetarea activităţii profesionale, vă puteţi dedica unor pasiuni, unor activităţi pe care să le realizaţi „pentru dumneavoastră”, care să vă aducă mulţumire şi să vă facă să vă simţiţi utili în continuare.


Reguli generale
1. Culcaţi-vă devreme, înainte de miezul nopţii şi treziţi-vă dimineaţa devreme.
2. La trezire, este bine să realizaţi câteva minute de exerciţii fizice de înviorare. Mişcarea, exerciţiile fizice sunt recomandate şi pe parcursul zilei, pentru a evita sedentarismul cu toate consecinţele sale.
3. Alimentaţia trebuie să fie în cantitate suficientă (nici prea puţin, nici prea mult) şi de calitate cât mai bună (să nu lipsească fructele şi legumele proaspete, sursă de vitamine şi minerale indispensabile bunei funcţionări a corpului).
4. Consumaţi zilnic 2-3 linguriţe de polen apicol cu miere şi faceţi minim 3-4 cure de 10 zile pe an cu lăptişor de matcă sub formă de drajeuri sau fiole buvabile (este valabil mai ales la persoanele peste 60 ani, care au nevoie de o hrană uşoară, consistentă şi care să le dea multă energie). Apicultorii (care consumă multe produse apicole) se numără printre persoanele cele mai longevive.
5. Urmăriţi să respectaţi, măcar parţial, perioade de repaus alimentar (post parţial – abţinerea de la anumite alimente sau post total – post numai cu apă). Astfel, organismul îşi va face singur dezintoxicarea de care are nevoie.
6. Căutaţi să aveţi stări psihice cât mai armonioase, să fiţi iertători şi plini de bunăvoinţă, entuziasm şi compasiune.
7. Ieşiţi din când în când în natură – vă va ajuta să vă relaxaţi şi să vă „reîncărcaţi” bateriile energetice. Urmăriţi să ascultaţi într-o stare contemplativă sunetele naturii şi să vă lăsaţi „furaţi” de aromele ierburilor şi florilor.
8. Evitaţi fumatul şi consumul excesiv de băuturi alcoolice (este permis zilnic, un pahar de vin roşu natural, la masă).
9. Evitaţi expunerea la radiaţii (cele emise de telefoanele mobile, televizoare, calculatoare, cuptoare cu microunde etc.) şi zonele poluate, aglomerate.
10. Evitaţi să mâncaţi prea multe grăsimi animale, prăjeli, conserve şi carne grasă. Acestea sunt alimente grele, care cer din partea organismului un efort mare pentru a fi digerate.
11. Nu mâncaţi, la o masă, până la saturaţie. Lăsaţi măcar un sfert de stomac liber, pentru ca digestia să se desfăşoare în condiţii optime. Mestecaţi cât mai bine fiecare înghiţitură.
12. Mai ales pentru cei obezi, este bine să nu luaţi ultima masă seara târziu, după apusul soarelui sau chiar înainte de culcare. Aveţi toate şansele, dacă procedaţi astfel, să nu puteţi dormi şi alimentele să nu se digere până dimineaţa.     

Ce mâncăm ca să rămânem tineri cât mai mult?
Mâncatul excesiv şi obezitatea pot altera rapid funcţionalitatea organismului şi conduc la o îmbătrânire precoce. Hrana de tip fast-food este, am putea spune, cea mai nocivă pentru sănătate.
Acad. Ovidiu Bojor recomandă pentru vârsta a treia regimul predominant lacto-vegetarian macrobiotic (conceput de dr. Georges Ohsawa), compus din 60% cereale integrale, 30% legume, fructe şi seminţe şi 10% lapte, ouă, carne (în special peşte de apă dulce).
La vârsta a treia, nu trebuie consumate excesiv alimente foarte bogate în calorii (grăsimi animale, prăjeli, excesul de carne), deoarece necesităţile energetice sunt mai scăzute şi activitatea fizică nu mai are o pondere atât de mare. Se pot folosi în schimb alimente-medicament care fac parte din numeroase reţete tradiţionale de reîntinerire: ceapa, usturoiul, cătina, germenii de grâu, ţelina, pătrunjelul, strugurii, cerealele integrale (grâu, orez, ovăz şi hrişcă, în special), algele, soia, năutul, miezul de nucă. O parte din acestea au importante proprietăţi antioxidante: grâu, porumb, ceapă şi usturoi, ardei iute, morcovi, spanac, pătrunjel verde, soia, urzici, fructe de pădure (cătină albă, măceşe, afine, coacăze negre).
Pentru a ajuta la menţinerea echilibrului hormonal, mai ales după menopauză şi respectiv andropauză, trebuie consumate plante şi alimente specifice, bogate în fitohormoni, precum:
-    pentru femei: mărar, soia, anason, fenicul, angelică, lemn-dulce, lăptişor de matcă
-    pentru bărbaţi: cimbru, busuioc, rozmarin, turmeric, ţelină, polen, apilarnil
Să nu uităm, de asemenea, de tinctura de propolis, foarte bun antioxidant şi protector al vaselor de sânge.
Un ultim lucru foarte important este consumul zilnic al unei cantităţi suficiente de apă cât mai pură!

Punctul de vedere al sistemelor medicale tradiţionale orientale privind îmbătrânirea şi tratarea ei
Medicina Ayurveda acordă o atenţie deosebită reîntineririi (Rasayana), pentru care propune diferite remedii si proceduri. Ramura medicală numită Rasayana urmăreşte reînnoirea corpului şi a minţii, regenerarea şi revitalizarea. Anumite remedii pot face reversibile unele procese specifice îmbătrânirii.
Rasayana reconstruieşte unitatea dintre minte şi corp şi previne decăderea şi îmbătrânirea. Urmăreşte crearea unei noi stări de conştiinţă, mult mai pure şi mai clare, nesupuse condiţionărilor obişnuite, în fiinţa umană
Plante mult apreciate în Ayurveda ca reîntineritoare sunt: triphala - cele trei fructe tonice regeneratoare (amalaki, bibhitaki şi haritaki), ashwagandha, bala, gokhru (colţii-babei), mulethi (lemn-dulce), shatawari, aloe, gotu-kola, pippali, guggul, shilajit, şofran.**De asemenea, se mai folosesc în acest scop şi iarba-mare, obligeana şi usturoiul.
Ca alimente, se recomandă migdale, miez de nucă, seminţe de susan, miere, zahăr natural de trestie (nerafinat), ghee (unt clarificat) şi laptele de vacă.
Tot Ayurveda propune tipuri diferite de uleiuri volatile cu efect regenerator şi reîntineritor pe diferite ţesuturi (ex. pentru creier şi sistemul nervos – santal, pentru nervi şi plămâni – busuioc). Masajul cu ulei (Abhyanga) este utilizat în afara stărilor de boală, şi în scop reîntineritor.
Medicina tradiţională chineză consideră că îmbătrânirea este însoţită de diminuarea energiei Qi. Şi esenţa vitală Jing diminuă cu vârsta, iar lipsa ei se manifestă prin scăderea auzului şi a vederii, diminuarea memoriei şi albirea părului. Esenţa vitală este cea care are un rol fundamental în creativitate şi reproducere. Ea este stocată în Rinichi. Prima manifestare a deficienţei esenţei Jing este deficienţa Rinichilor – îmbătrânirea prematură, slăbirea dinţilor şi a memoriei, tulburări sexuale. În consecinţă, chinezii folosesc în primul rând tonice ale Rinichilor (ca organe energetice): He Shou Wu  sau Fo Ti (Polygonum multiflorum), Wu Wei Zi (Schisandra chinensis), fructe de Nu Zhen Zi (Ligustrum lucidum), Shan Zhu Yu (Cornus officinalis) şi Gou Qi Zi (Lycium chinense). Aceste plante îmbunătăţesc vederea, ajută la recolorarea părului albit prematur, la tonifierea articulaţiilor şi la regenerarea rinichilor şi ficatului.
Am putea spune că „regele” preparatelor reîntineritoare chinezeşti este celebrul ginseng oriental (Panax ginseng). Acesta se ia chiar şi preventiv, în iernile reci, de către persoanele vârstnice, pentru a creşte vitalitatea, rezistenţa la stres şi la boli infecţioase. De asemenea, în Orient sunt foarte apreciate, ca aliment regenerator, ciupercile Shiitake care conţin lentinan, cu puternice proprietăţi imunostimulatoare şi antivirale.

Ce plante medicinale folosim pentru regenerare şi revitalizare?
Apelăm în primul rând la plante din flora românească, cel mai uşor de procurat.
Brânca-ursului (Heracleum sphondylium) – plantă care tonifică în special aparatul genital.
Cimbru (Thymus vulgaris) – imunostimulator, regenerator în special pentru bărbaţi. Se consumă ca aliment sau în amestecuri de plante medicinale.
Colţii-babei (Tribulus terrestris) – tonic al aparatului genital masculin, apreciat şi în Ayurveda (unde este cunoscut sub numele de gokhru) ca remediu Rasayana.
Echinacea (Echinacea angustifolia, E. purpurea) – pentru proprietăţile de întărire a imunităţii corpului, care tinde să scadă cu vârsta.
Ghinţura (Gentiana amara) – tonic amar, stimulează digestia, echilibrează producerea sucurilor digestive, diminuată cu vârsta.
Iarbă-mare (Inula helenium) – rădăcina şi frunzele sunt tonice regeneratoare pentru plămâni, iar planta este apreciată în Ayurveda ca remediu Rasayana pentru Kapha dosha.
Lemnul-dulce (Glycyrrhiza glabra) – apreciat şi în Ayurveda ca remediu fitoestrogenic, care protejează femeile după menopauză.
Măceş (Rosa canina) – fructele sunt bogate în vitamina C (cu rol antioxidant) şi magneziu. Au un efect protector asupra vaselor de sânge.
Obligeană (Acorus calamus) – reîntineritor pentru creier şi sistemul nervos în general, stimulent al memoriei, reîntineritor pentru Vata şi Kapha dosha.
Păducel (Crategus monogyna) – frunze, flori, fructe – are un  efect asemănător cu măceşul, în plus fiind şi un dilatator al vaselor coronariene. Ajută în caz de  cardiopatie ischemică.
Rozmarin (Rosmarinus officinalis) – stimulent circulator, se foloseşte planta ca atare, sau uleiul volatil (care se poate adăuga în apa de baie).
Salvie (Salvia officinalis) – cu efect bun de protecţie a aparatului genital feminin după menopauză.
Viţă-de-vie (struguri – Vitis vinifera) – frunze şi fructe. Frunzele se adaugă în amestecuri de plante, iar toamna este foarte recomandat să facem cure de struguri.
Usturoiul (Allium sativum) – stimulent circulator, scade tensiunea arterială şi lipidele sangvine, reglează nivelul glicemiei, creşte rezistenţa la boli infecţioase

Dintre plantele care cresc pe alte meridiane, cele mai importante sunt:
Aloe (Aloe vera) – considerată în Ayurveda un tonic puternic pentru ficat, splină şi aparatul genital feminin, recomandată în special după menopauză, în uz intern şi extern (pentru îngrijire locală – combate uscăciunea şi atrofia locală care pot apare în lipsa estrogenilor).
Amalaki (Emblica officinalis) – reîntineritor pentru Pitta, ajută la reconstrucţia ţesuturilor şi a sângelui (creşte numărul de globule roşii), îmbunătăţeşte vederea, întăreşte dinţii.
Dong Quai - angelica chinezească (Angelica sinensis) – este foarte apreciată pentru efectele regeneratoare asupra aparatului genital feminin.
Ashwagandha (Withania somnifera) – este considerată „ginseng indian”- întăreşte ţesuturile (în special ţesutul nervos şi reproducător), încetineşte îmbătrânirea, dă claritate minţii. Seminţele se folosesc ca adaptogen, au şi un efect anabolizant marcant.
Bala – nalba indiană (Sida cordifolia) – ajută la regenerarea întregului corp şi în special a sistemului nervos (inclusiv în caz de boli neurologice degenerative, cum este scleroza multiplă). 
Bhringaraj (Eclipta alba) – previne îmbătrânirea, ajută la regenerarea şi recolorarea părului, îmbunătăţeşte memoria, auzul şi vederea, favorizează somnul profund.
Brahmi sau Gotu-kola (Hydrocotyle asiatica) – stimulent al memoriei şi inteligenţei, este considerat cel mai bun reîntineritor pentru creier şi sistemul nervos.
Di Huang (Rehmannia glutinosa) – rădăcina este un celebru tonic din medicina chineză, previne senilitatea, tonic al rinichilor şi ficatului, scade tensiunea arterială şi lipidele sangvine.
Ginkgo biloba (frunze) – cel mai vechi arbore de pe planetă. Este un nepreţuit stimulent cerebral, al memoriei, concentrării şi vitalităţii, antioxidant şi adaptogen, excelent în cazul tulburărilor circulatorii cerebrale şi ale celorlalte vase de sânge. S-a constatat în urma cercetărilor ştiinţifice că scade vâscozitatea sângelui şi îi creşte astfel viteza de circulaţie; de asemenea, este foarte util în afecţiuni neurologice care survin la vârsta a treia (ex. demenţă Alzheimer). 
Ginseng oriental (Panax ginseng) – înlătură senzaţia de oboseală şi slăbiciune, creşte toleranţa la efort fizic şi psihic. Se poate da la orice vârstă, inclusiv la copii şi adolescenţi.
Ginseng siberian sau rădăcină de taiga (Eleutherococcus senticosus) – creşte rezistenţa organismului la acţiunea factorilor de stres, creşte sinteza de hormoni corticosteroizi, cu rol anabolizant; încetineşte îmbătrânirea.
Haritaki (Terminalia chebula) – unul dintre cele mai cunoscute tonice reîntineritoare, hrăneşte creierul şi sistemul nervos.
Rădăcina de aur (Rhodiola rosea) – utilizată tradiţional în Siberia pentru a preveni oboseala şi lipsa poftei de muncă; creşte capacitatea intelectuală.
Shatawari (Asparagus racemosus) – celebru tonic şi reîntineritor feminin, ajută şi în caz de boli degenerative ale sistemului nervos.
Wu Wei Zi (Schisandra chinensis) – specifică medicinei chineze, tonifică inima şi rinichii, stimulează secreţia fluidelor corporale, creşte Qi-ul.
Yam (Dioscorea mexicana), ca şi rudele sale indiene – Varahikand (Dioscorea bulbifera) şi chineze - Shan Yao (Dioscorea opposita) – creşte nivelul hormonal (hormoni tiroidieni, estrogeni, progesteron, hormoni hipofizari).

Şi alte remedii…
Adăugăm la această listă lungă două remedii de nepreţuit. Este vorba despre păstrarea cât mai mult timp a unei stări de curiozitate vie, interes şi încântare (ca şi cum am descoperi în fiecare moment lucruri noi). Să nu ne considerăm ca având deja prea multă cunoaştere (că „deja ştim totul şi vrem ca totul să iasă cum ştim noi”), deoarece abia atunci devenim nişte bătrâni rigizi şi ursuzi.
Iar celălalt remediu, care nu este niciodată prea mult, este iubirea. Cu cât vom iubi mai mult, cu atât vom fi şi noi iubiţi mai mult şi ne vom păstra tinereţea spirituală.

 

 
 NOUTĂŢI EDITORIALE

Calendar astrologic de perete 2017


Calendar astrologic de birou 2017


Jurnal cotidian de spiritualitate

Pentru a învăţa să ai încredere trebuie să începi să fii complet ne­utru în privinţa a ceea ce ţi se întâmplă în viaţă.
Nu trebuie, neapărat, să vezi lucrurile într-o lumină pozitivă. Încetează, însă, de a le mai vedea într-o lumină negativă.
Încetează de a-ţi mai impune aşteptările asupra eveni­mentelor şi circumstanţelor din viaţa ta. Pur şi simplu, lasă viaţa să mear­gă înainte şi vezi ce se întâmplă.

comandă...
SaveSaveSaveSaveSaveSaveSaveSaveSave

Maxima Zilei

S-ar putea ca duşmanul tău să-ţi blocheze accesul la iubirea pe care o doreşti, când de fapt el este sursa acelei iubiri. Duşmanul tău este aliatul tău deghizat. A face pace cu el, duce la pace în inima şi mintea ta.

Capacitatea pe care o ai de a-ţi iubi duşmanul îţi demonstrează bunăvoinţa de a privi la toate locurile întunecate din mintea ta. Duşmanul tău este oglinda în care priveşti, până când chipul furios pe care îl priveşti îţi zâmbeşte.

(Paul Ferrini)

cine este online?

Avem 80 vizitatori online

Autentificare

Bine ai venit pe pagina Mirabilys. Ca utilizator înregistrat ai acces la arhiva de articole.


CURSURI

CURSURI DE ASTROLOGIE
ŞI FENG-SGUI
recunoscute de Ministerul Muncii. Diplomele obţinute vor da dreptul absolvenţilor să practice profesia de astrolog.
Pentru înscrieri, structura şi durata cursurilor detalii aici...





Banner

Banner

Banner

CELE MAI CITITE ARTICOLE